Wat wordt het verdienmodel?
Je hebt een app laten maken of overweegt een app ontwikkelaar in te schakelen. Na de ontwikkeling breekt een nieuwe fase aan: de app wordt in gebruik genomen en het is de bedoeling dat deze zo snel mogelijk resultaat c.q. waarde oplevert. Hoe gaat de app inkomsten genereren? 💰
Die vraag moet in het begin al gesteld worden, nog vóór de eerste mock-ups in de steigers gezet worden. Geld verdienen met apps begint met een slim uitgedachte strategie voor jouw verdienmodel. Dit kan niet wachten tot laat in het proces, maar moet deel uitmaken van de fundering.
Waarde is het sleutelwoord
Een slim uitgedachte strategie voor het verdienmodel is belangrijk, maar vergeet niet dat een succesvolle app meer facetten heeft dan enkel een uitgedacht verdienmodel. Om überhaupt klandizie te krijgen, moet een app:
- Waarde toevoegen voor de gebruiker
- Bepaalde emoties losmaken
- Vernieuwend zijn
- Een intuïtieve gebruikerservaring hebben
- Gemak, inzicht en controle bieden
- Onder de aandacht komen d.m.v. marketing
Vergelijk het bouwen van een app met het bouwen van een nieuwe auto. Het is zonde als je een Ferrari 🏎️ hebt laten bouwen en je vervolgens realiseert dat niemand op dit nieuwe model zit te wachten, dat er geen benzine is of dat je hem aan niemand kan laten zien.
Met deze kennis op zak beschouwen we hieronder 7 populaire verdienmodellen.
#1 Vooraf betalen
Een veelgebruikt en voor de hand liggend verdienmodel: vooraf de gebruikers een bedrag laten betalen om de app te kunnen gebruiken. Het nadeel van dit verdienmodel is dat mensen graag eerst een product proberen voordat zij het kopen.
Wanneer dit niet kan, weet een gebruiker niet wat hij of zij kan verwachten van de app. De screenshots en beschrijving van de app zien er misschien goed uit, maar dit biedt geen enkele garantie dat de app ook echt past bij wat de gebruiker zoekt.
Dit verdienmodel creëert een drempel voor nieuwe gebruikers om de app te downloaden, wat met het oog op gebruikerservaring geen ideale start is. Hierom kiezen bedrijven en ontwikkelaars steeds vaker voor andere verdienmodellen, zoals een abonnementsconstructie of het aanbieden van extra aankopen in de app. Zo kunnen gebruikers in de gratis versie van de app kennis maken met het product en ontdekken of het past bij hun wensen.
#2 Abonnementen
Het aanbieden van abonnementen is al jaren een van de populairste verdienmodellen. Bij veel van deze producten of apps is er een bepaalde basisversie die gratis is, maar als gebruikers meer features of mogelijkheden van de app willen gebruiken, moeten zij een abonnement afnemen.
Een goed voorbeeld is Tinder. Deze populaire dating app kan je gratis gebruiken, maar als je bijvoorbeeld meer likes of matches wil of geen advertenties wil zien, kan je kiezen voor een Tinder +, Gold of Platinum abonnement. Elk abonnement biedt meer opties. Denk ook aan diensten als:
- Spotify (gratis versie en abonnementen)
- Netflix, waar geen gratis versie van is maar je kan wel een maand proefdraaien
- Dropbox, tot 2GB opslag gratis en daarna heb je een abonnement nodig
#3 Aankopen in de app
Aankopen in de app of in-app purchases zijn diensten die als aanvulling op de bestaande app dienen. Ze worden voornamelijk gebruikt voor games. Bekend voorbeeld: Candy Crush 🍬 - in dit puzzelspel kunnen gebruikers allerlei bundels kopen waarmee ze extra levens en boosters krijgen. Andere aankopen zijn bijvoorbeeld badges voor je datingprofiel, nieuwe levels of skins in games en filters voor het bewerken van je selfies.
Overweeg je om in je app extra's aan te bieden tegen betaling? Let dan wel op dat je de juiste extra's kiest. Het soort upgrade of feature wat je aanbiedt heeft veel impact op de betalingsbereidheid van gebruikers en hun ervaring van de app.
#4 Advertenties
Bij het gebruik van advertenties wordt een bepaalde ruimte in je app gereserveerd voor het tonen van verschillende advertenties. Zodra een gebruiker klikt op een ad of zodra een ad bijvoorbeeld 1000 impressies heeft, komen er inkomsten binnen. Dit is wel sterk afhankelijk van de branche van je product of app. Wanneer advertenties het primaire verdienmodel zijn, wordt gefocust op het verkrijgen van zoveel mogelijk gebruikers. Dat levert immers de meeste kliks en impressies op.
Leuk voorbeeld: de Vuvuzela hype rondom het ⚽ WK van 2010 in Zuid-Afrika. Er werden apps gemaakt waarmee het vuvuzela-geluid klonk. Heel simpel, maar door de explosieve populariteit werden dit soort apps opeens heel veel gedownload en liepen de inkomsten behoorlijk op.
Er is een hoop verkeer nodig om te verdienen aan dit verdienmodel, maar als deze trein eenmaal op stoom is, kan er fors aan verdiend worden. Pas wel op, want het tonen van advertenties wordt al snel als storend ervaren en is daarmee al snel slecht voor de gebruikerservaring.
#5 Verkoop en service
Denk bij verkoop bijvoorbeeld aan een webshop of app van een kledingwinkel. Gebruikers kunnen even snel in de shop kijken, onafhankelijk van tijd en plaats, en met pushnotificaties kunnen gebruikers op de hoogte worden gebracht van deals en aanbiedingen. Een groothandel van voedingsmiddelen kan ook profiteren van dit verdienmodel door hun assortiment aan te bieden via de app. Zo wordt het makkelijker voor hun klanten om 'even snel' te bestellen.
Daarnaast kan een app goed dienen als hulpkanaal, door via de app vragen te beantwoorden of een chatsysteem aan te bieden waar klanten terecht kunnen.
#6 Kostenbesparingen
Veel bedrijven en organisaties zetten een app intern in om kosten te besparen. Doel hiervan is de productiviteit en efficiëntie van werknemers bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan transportbedrijven die een app voor hun chauffeurs laten maken, zodat de chauffeurs snel en eenvoudig de status van een order kunnen doorgeven, updaten, of een zending op locatie kunnen laten tekenen in de app.
Zijn er in jouw bedrijf processen die veel tijd kosten en prima in een app ondergebracht kunnen worden? Dan zou een app voor tijdbesparing c.q. geldbesparing kunnen zorgen.
#7 Gratis
Een app kan ook prima gratis zijn en op een andere manier zijn waarde opleveren. Het doel van de app is hier belangrijk; wil je echt aan de app verdienen, of kan de app gratis zijn en dient hij puur als extra service of om klanten uiteindelijk naar een website of winkel toe te sturen? Als de app klanten blij maakt en winstgevend zijn is niet het primaire doel, is dat een prima keuze.
Welk verdienmodel past bij jou?
Er zijn dus legio opties om een app winstgevend te maken, maar dit valt of staat met het soort app en de doelgroep die je wil bereiken. Hoe beter je de behoefte(s) van jouw doelgroep weet, hoe beter je kan bijsturen en je verdienmodel finetunen.
Ben jij er al uit welk verdienmodel het beste past bij jouw app? Of wil je eens sparren over jouw idee? Kom gerust eens bij ons in de lucht. (On)gevraagd meedenken over app ontwikkeling en het behalen van het beste resultaat is bij ons de standaard.
Inhoud
Gepubliceerd op 20 augustus 2021